15.04.2019

Кожне звернення громадян, що надійшло до прокуратури, розглянуто

Особливе місце в системі засобів захисту прав, свобод та законних інтересів громадян посідає реалізація їх права на звернення. Основним Законом України визначено, що громадяни мають право звертатися до органів державної влади і місцевого самоврядування та встановлено обов'язок органів влади та посадових осіб розглядати звернення й надавати обґрунтовані відповіді.

Варто наголосити, що організація роботи з розгляду звернень, особистого прийому громадян, а також розгляд запитів на доступ до публічної інформації є одним із пріоритетних напрямів роботи органів прокуратури Вінницької області, що забезпечує реалізацію конституційного права громадян на звернення до органів державної влади.

Зменшення обсягу повноважень органів прокуратури, зміна структури органів прокуратури та вжиті організаційні і практичні заходи, врегулювання порядку вирішення звернень у кримінальній та некримінальних сферах, сприяли зменшенню кількості звернень, які надійшли (на 11,3% - 2458 в 2019 проти 2180 у 2019) та розглянуті (на 11% - 1645 в 2018 та 1462 в 2019) органами прокуратури області у 1 кварталі  2019 року.

Характерними для звітного періоду стали  заяви громадських організацій «ГО Філософія серця», ГО «Рада Громадської варти» та  ГО «Міжнародна ліга миру», від яких надійшла низка скарг про порушення вимог законодавства  при додаткових нарахуваннях при оплаті за газопостачання, виборчого законодавства тощо.

Упродовж 2019 року  можливістю  подати звернення  за допомогою  телефону «гарячої лінії» скористалося  -  34 особи.

Переважна більшість цих звернень стосувалася порушень конституційних прав громадян, які перебувають у місцях позбавлення волі. Частина звернень стосувалися стану досудового розслідування по окремих кримінальних провадженнях; неналежний розгляд звернень, порушення прав на отримання земельних ділянок тощо.

З використанням мережі Інтернет, засобів електронного зв’язку, упродовж першого кварталу 2019 року, до органів прокуратури Вінницької області надійшло 52 звернення.

Законодавчі зміни, проведена робота з інформування громадян щодо повноважень органів прокуратури не призвело до суттєвого зменшення кількості надходження звернень з питань нагляду за додержанням і застосуванням законодавства з питань оплати праці, соціального захисту, у сфері містобудівної діяльності, землекористування, про звернення громадян тощо. Громадяни та представники юридичних осіб продовжують надсилати до органів прокуратури для розгляду звернення з цих питань, з вимогами поновити  їхні конституційні права у зв’язку з  неспроможністю здійснити це уповноваженими органами. 

У зв'язку з цим, 572 звернення, або кожне четверте з розглянутих, з відповідним роз'ясненням вимог чинного законодавства скеровано за належністю до органів державної влади, місцевого самоврядування, державного нагляду та контролю.

Кількість вирішених  звернень по області  зменшилась на 14% (998 у 2018 проти 854 в 2019). На 43% збільшилась кількість вирішених депутатських документів.

Характер вирішених звернень безпосередньо пов’язаний з покладеними на прокуратуру функціями.

Найбільше вирішених звернень стосувались питань досудового розслідування – 452;  з питань участі у кримінальному провадженні   в суді – 10; 34 – з питань представництва інтересів громадян та держави в суді; 57 - з питань нагляду за додержанням кримінально-виконавчого законодавства.Незважаючи на те, що  питома вага задоволених звернень порівняно з вирішеними є невисокою і становить 2,5%, органи прокуратури області й надалі  продовжують поновлювати конституційні права громадян  під час розгляду їх обґрунтованих вимог, кількість яких залишається майже незмінною   21 проти 23 у 2018 році, в т. ч. 1 звернення народного депутата України.

Зменшення кількості задоволених звернень пояснюється надходженням меншої кількості звернень, позбавленням органів прокуратури повноважень з нагляду за додержанням і застосуванням законів, зменшенням кола суб'єктів, в інтересах яких органи прокуратури застосовували заходи представницького характеру, змінами у процесуальному законодавстві тощо.

Незважаючи на обмеження повноважень прокурора щодо представництва інтересів держави в суді, відповідно до ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», кількість задоволених звернень з цих питань становить 38%  від усіх задоволених або - 8.

За результатами розгляду 39 звернень прийнято рішення про внесення відомостей до Єдиного реєстру досудових розслідувань і початку досудового розслідування.

Упродовж поточного року прокурорами органів прокуратури області прийнято на особистому прийомі 596 письмових звернень громадян,  та надано   476 – усних роз’яснень.

Особисто керівниками прокуратур усіх рівнів  прийнято 151 звернення,  з них 98 – письмових та  53 – усних. Прокурором області, на особистому прийомі, прийнято 20 громадян, у т. ч. 12 – з письмовими зверненнями та 8 – з усними.

Продовжується практика прийому громадян керівництвом прокуратури області по місцю праці та проживання з виїздом в райони та проведення прийомів із застосуванням електронної системи відеоконференц- або скайп-зв’язку. Усього упродовж поточного року керівництвом прокуратури області здійснено 17 таких прийомів, в т. ч. 3 - з виїздами   в райони, 7 - із застосуванням відеоконференц зв’язку та 7 виїздів до установ виконання покарань.

Відділом організації прийому громадян, розгляду звернень і запитів прокуратури області на офіційному сайті прокуратури Вінницької області постійно здійснюється оприлюднення актуальної інформації з питань звернень та особистого прийому громадян. Під час виступів у засобах масової інформації надаються роз'яснення порядку вирішення питань, що належать до компетенції органів прокуратури, та вказуються можливі шляхи їх вирішення.


Відділ організації прийому громадян,
розгляду звернень і запитів прокуратури області

кількість переглядів: 137